Målsättningen med denna information är tydlighet i vad ni som lag kan förvänta er att få tillgång av föreningen. Riktlinjerna är också till för att få kontroll över en stor utgiftspost för föreningen. Det är föreningen som äger allt material som delas ut och köps in av föreningen och inte det enskilda laget i föreningen.
Inventering och beställning
Varje enskilt lag inventerar årligen sitt material och utifrån denna inventering beställer klubben komplettering. Viktigt i sammanhanget är att beställa det man är i behov av och inte för att bara beställa så att det finns "extra".
Inventeringen sker under Januari och en påminnelse med information om hur rutinen ser kommer att publiceras av klubben.
Material med kort- och lång hållbarhet
Det finns 2 kategorier av material.
Kort hållbarhet innebär en årlig inventering av fotbollar (5 nya bollar årligen kompletteras), målvaktskläder och målvaktshandskar och påfyllnad av medicinväska.
Lång hållbarhet innebär en vart tredje års inventering av västar och koner.
Borttappade material, reklamationer & misskötsel av material
- Borttappat material får lagen själva ersätta via lagkassan.
- Vid reklamationer av material lämnas detta material in till kansliet och ersätts med nytt material.
- Ser föreningen att enskilda lag missköter/försummar materialet som förening har lämnat ut, har föreningen rätt att neka beställande av nytt material. Denna bedömning görs av styrelse eller materialansvarig.
Nystartade lag
Föreningens kansli ser till att varje nystarta lag i föreningen får den utrustning dem är i behov av för att kunna bedriva sin verksamhet.
Byte till större storlekar
Vid byte till större storlekar kontaktar man föreningens kansli så hjälper dem ert lag med byte till ny storlek på er utrustning. Vid byte av storlek så innebär det inte att man får nytt material, utan materialet kan tidigare vara använt men fortfarande fullt funktionellt.